Sabtu, 20 September 2008

catatan sedikit emosi - repost -

Mouse aku rosak.

Cibai.

Keupayaan mouse aku untuk scroll ke atas dan ke bawah pada satu-satu tetingkap telah jatuh pada tahap yang mampu mendatangkan amarah tahap tertinggi.

Senang kata, punat scroll pada mouse aku dah rosak.

Cibai.

Pcfair tempoh hari, sambil berjalan-jalan di sebalik lautan manusia, aku terawangkan juga mata aku, manalah tahu, ada terjumpa mouse yang berkenan. Sambil-sambil tu, mata aku menjalankan juga fungsi utama beliau, mencari-cari kelibat jenni lee, maria ozawa atau sora aoi (jangan cakap kamu tak kenal figura-figura yang aku sebut tadi). Aku cuba bersikap realistik di sini. Kita hidup di Malaysia yang kaya dengan penduduk berbangsa cina. Jadi kebarangkalian untuk aku bertemu dengan gadis-gadis bermiripkan maria ozawa atau sora aoi adalah tinggi.

Malang sekali tiada.

Aku kecewa.

Dipendekkan cerita, di hujung penjelajahan pcfair aku, mata aku tertancap pada satu kedai menjual mouse yang kecil di hujung laluan. Harga mouse yang ditawarkan amatlah menarik.

Mouse Samsung paleomax. RM19

Tak cam murah lak kan?

Sekurang-kurangnya pada pendapat aku lah. Memang banyak lagi mouse yang lebih murah yang boleh kita dapati. Tapi perlu diingatkan, mouse ini bercap Samsung. Rasanya tidak perlu lagi diperkenalkan cap dari korea selatan ini. Memang tidak boleh dibandingkan kehebatan cap Samsung ini dengan cap kipas udang. Aku memang meminati barangan bercap Samsung. Pada pandangan aku, barang-barang cap Samsung boleh dikatakan comel dan berkualiti tinggi. Di sini aku senaraikan barang-barang Samsung yang sedang bersemadi dalam simpanan aku:

1. Speaker Samsung
2. ….

Ok. Kalau aku ada satu barang Samsung saja, tak boleh buat senaraikah?

Pada orang yang cukup mengenali aku, pasti kamu semua tahu bahawa aku mempunyai alamat emel :

Speaker_samsung@yahoo.com

Ini sebenarnya manifestasi kecintaan aku yang tak berbelah bagi terhadap speaker Samsung aku. Namun tidak lah sampai tahap aku memandikan beliau setiap hari. Cukup dengan sebulan sekali mandian.

Berdasarkan pengalaman yang tidaklah setinggi mana, aku cuba melakukan aktiviti tawar-menawar dengan penuh berhemah. Tiada parang mahupun pistol terlibat dalam aktiviti tawar-menawar tersebut. Cubaan mendapatkan harga yang lebih murah tidak berhasil.

“paling murah”, kata amoi penjual mouse tersebut.

Disebabkan minat yang mendalam terhadap barangan Samsung, akhirnya aku beli juga mouse itu. Di hati berbunga riang. Barangan Samsung semakin bertambah dalam gudang aku. Ingin aku senaraikan barangan Samsung aku yang terkini lagi sejati:

1. Speaker Samsung
2. Mouse Samsung

Mungkin akan terbit emel baru? Mouse_samsung@yaho.com?

Buruk betul bunyinya. Seperti gampang.

Setibanya di rumah, diri begitu teruja untuk mencuba mouse baru. Genggaman pertama pada mouse sejurus dikeluarkan dari kotaknya mendatangkan perasaan syahdu. Sewaktu ingin menyelamkan wayar mouse ke dalam lubang usb, malapetaka berlaku.

Cibai. Sial. Bangkai. Anjing. Babi. Najis mugholazah. Samak dengan basuh sekali dengan air bercampur tanah dan enam kali dengan air mutlak.

“ini mouse untuk desktop! Tak boleh cucuk kat usb!!”

Sial betul lah. Kenapa lah aku tak tengok dulu sebelum beli mouse ni. Aku tertipu.

Hanya kerana aku beranggapan bahawa penyambung antara mouse dan computer tidak signifikan dalam kitaran hidup mouse.

Hanya kerana terlupa bertanya compatibility mouse itu; sama ada boleh cucuk usb atau tidak.

Hanya kerana keterpakuan aku terhadap gelagat genit amoi penjual mouse tersebut. (padahal bukan comel pun. Mungkin aku sangap?)

Disebabkan tiga hanya kerana di atas, aku tidak dapat menggunakan mouse itu.

Tiada siapa yang boleh disalahkan di sini melainkan aku. Nasi sudah menjadi bubur. Durian sudah jadi tempoyak. hakuto miyami sudah jadi ultraman ace. Tiada apa yang mampu aku lakukan selain menjadikan mouse tersebut hiasan di dalam almari baju.

…..

(Bertafakur sambil mengutuk diri sendiri atas pembelian mouse lagenda itu)

Kejadian di atas sebenarnya adalah sekuel kepada kebebalan aku dalam bidang membeli mouse. Kejadian pertama berlaku pada tahun lepas. Juga acara pcfair, cuma skala keluasan lebih kecil. Namun begitu, skala kebebalan aku tidak jauh berbeza dengan seperti yang aku ceritakan di atas.

Flow chart atas carta aliran kejadian itu adalah seperti berikut.

1. Pergi ke pcfair johor bahru bersama rakan-rakan
2. Mencari mouse paling murah sejajar dengan tahap kekemutan aku
3. Membantu rakan merembat sebuah earphone cap ayam dalam sebuah kedai.
4. Jumpa mouse paling murah. RM9. Satu kedai sahaja. Kedai-kedai lain pun paling murah RM10.
5. Beli mouse paling murah itu setelah sedikit upacara tawar-menawar.
6. Pulang ke rumah dengan hati berkobar-kobar.
7. Setelah wayar dicucuk ke usb, didapati anak panah putih di monitor tidak bergerak mengikut niat.
8. Berlari ke luar rumah sambil mengejar puting beliung sebagai tanda protes

Ah. Aku ingin bersumpah, sempena acara sumpah-menyumpah yang hangat di Malaysia suatu ketika dulu. Mulai hari ini aku bersumpah aku tak akan beli mouse paling murah di mana-mana acara pcfair. Sekurang-kurangnya mesti mahal seringgit dari yang paling murah.

Cau lan***

5 ulasan:

sakilah berkata...

ha3..ape la bli mouse x tgk dlu ke?
=P

bad berkata...

walaupon aku dah bace ni wat kali keduanye (pertame kali kat blog frenster ko..hampeh tol tak bitau dah tka kt blogspot..ko buat aku menanti hujan di tgh hari),aku masih rase perlu utk aku menaip "lol mok, lol"..ok 2 penyelesaian utk masalh ko ni:-
1)menghentak kepla ko sebyk 5 kali..dan kalo ko idup lg..anggap je ni ujian tuhan suruh ko sedekah kt amoi tu..
2)carik ja converter..kat kedai memane misti adenya..takpun ko tnye zali ke..mne tau ade..zali tu ko jgn memaen..mcm2 ade..

selamat berbuka puase!

dya berkata...

sumpah klaka! :)):)):))

i'M yORkE berkata...

jangan jadi bebal boleh?!
*tiru ayat ko..ya ampuunnn~
harharhar

Tanpa Nama berkata...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!