Sabtu, 27 September 2008

Kenangan Di Pagi Raya

Aku telah ditag oleh Gedo.

RULE #1: People who have been tagged must write their answers on their blogs and replace any one question that they dislike with a new question formulated by them.

PERATURAN#1: Sesiapa yang ditag mesti menulis jawapan mereka di dalam blog mereka. Mereka juga harus menukar mana-mana soalan yang tidak disukai dengan soalan baru yang diformulakan oleh mereka sendiri.

RULE #2: Tag 5 people to do this quiz and those who are tagged cannot refuse. These people must state who they were tagged by and cannot tag the person whom they were tagged by and continue this game by sending it to other people.

PERATURAN#2: Seramai lima orang harus ditag untuk menjawab kuiz ini dan sesiapa yang telah ditag tidak boleh menolaknya. Pemilik blog harus memberitahu siapa yang mengetag mereka dan tidak boleh mengetag sesiapa yang telah mengetag mereka. Permainan ini akan berterusan dengan terus menghantar kepada pemblog-pemblog lain.

Memandangkan blog ini adalah blog berbahasa Melayu, jadi aku ingin menulis tag ini dengan bahasa Melayu juga. Harap pembaca-pembaca tidak keberatan membacanya.

Walaupun pada aku soalan-soalan dalam tag ini agak menggelikan (berkenaan hati dan perasaan), tapi aku jawab juga kerana ianya sudah menjadi norma-norma masyatakat duniawi.


1. If your lover betrayed you, what will your reaction is?
1. Jika kekasih kamu menikam kamu dari belakang dengan menggunakan keris, apakah reaksi kamu?

Pergi ke tandas dan duduk di atas jamban sambil memikirkan juadah apa yang harus dibeli untuk berbuka petang ini. Kalau pengkhianatan itu berlaku pada waktu malam, juadah bersahur yang akan difikirkan. Kalau bukan bulan puasa, makan saja apa yang ada di dalam peti sejuk sambil menonton vcd mana-mana cerita Korea Selatan atau Jepun.


2. If you can have a dream to come true, what would it be?
2. Jika kamu berkesampatan berjumpa dengan Genie Aladdin, apakah hajat yang akan kamu minta?


Pergi ke ATM CIMB KLCC dan dengan tenang mengeluarkan RM1000. Di slip ATM pula tertulis baki sebanyak RM 1000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 013.56.


3. If you are the opposite gender, what would you do?
3. Jika kamu bangun pagi-pagi dan terasa perubahan ketara pada dada dan alat sulit kamu, apa yang akan kamu lakukan?

Aku akan mengetuk-ngetuk kepalaku sambil berkata, "Ini mimpi je ni. Takde ape-ape."


4. What would you do with a billion dollars?
4. Apa yang akan kamu buat dengan satu ribu juta dolar yang kamu jumpa di tepi jalan?


Buka studio jamming sendiri dengan segala kelengkapan muzik yang canggih dan jurutera bunyi yang berpengalaman. Seorang guru dram juga akan digaji untuk mengajar aku bermain dram dengan lebih lincah dan tangkas. Guru sukan juga akan diperlukan. Untuk jadi tukang sapu sampah.


5. Will you fall in love with your bestfriend?
5. Mungkinkah kamu akan jatuh cinta dengan kawan karib kamu?


Maafkan aku. Aku bukan lelaki homoseksual. Metroseksual mungkin, walaupun aku tidak baca Harian Metro.


6. Which is more blessed, loving someone or being loved by someone?
6. Mana satu yang lebih dirahmati (?), mencintai seseorang atau dicintai oleh seseorang?


Soalan ini susah. Aku tak mahu jawab. Tapi PERATURAN#2 menyebabkan aku serba-salah. Jadi aku jawab juga.

Mencintai seseorang mungkin? Kerana kalau tidak mencintai seseorang, bagaimana seseorang itu akan mencintai kita?


7. How long do you intend to wait for someone you really love?
7. Sejauh mana kamu akan menunggu untuk seseorang yang kamu betul-betul cintai?


Soalan ini pun agak sukar. Sebab tempoh masa Dia bersiap tidak tentu. Kadang-kadang lama. Kadang-kadang sekejap saja. kadang-kadang Dia pula yang harus menunggu aku.


8. If the person you secretly like is already attached, what would you do?
8. Jika seseorang yang kamu suka secara sembunyi-sembunyi sudah tertambat, apa yang kamu lakukan?


Leraikan lah tambatan seseorang itu. Sakit tahu kena tambat! Nak-nak kalau kena tambat kuat-kuat dekat leher. Mahu berbirat leher tu. Kalau dia jadi ayam tambatan, itu bagus.


9. Have u ever been labeled as a snatcher?
9. Pernahkah kamu dilabel sebagai seorang peragut?


Aku benci peragut. Kalau ada depan aku, pasti aku belasah cukup-cukup. Setiap hari ada saja mangsa ragut dilaporkan di akhbar. Saudara aku juga pernah diragut. Aku cukup benci. Ada sekali seorang peragut kantol depan mata aku. Peragut berjaya dikejar oleh orang ramai yang menyaksikan kejadian itu. Manakala rakan peragut yang menunggang motorsikal terlepas. Habis lunyai peragut tersebut dibelasah. Hingga terperosok di bawah kereta. Nak menangis merayu pun dah tak bermaya. Aku hanya dapat hadiahkan sehelai sepakan saja. itu pun antara kena atau tidak sebab ramai sangat orang berkerumun. Lepas saja kejadian itu aku sambung minum-minum bersama-sama ayah dan adik ku di restoran mamak terdekat.


10. What takes you down the fastest?
10. Apa yang membuat kamu turun dengan kepantasan paling maksima?

Lif. Cara yang lebih ekstrim untuk turun dengan lebih laju ialan dengan terjun saja. Sambil kepala dan tangan menjurus ke bawah. Memang laju. Laju ke alam kuburan. Angker.


11. How would you see yourself in ten years time?
11. Bagaimana kamu lihat diri kamu sendiri sepuluh tahun akan datang?

Mungkin sedang menghantar anak ke tadika sambil bepesan, "Jangan tahu nak mainan je! Ingat ayah cop duit ke ape?!"


12. What do you really want at the moment of responding to this tag?
12. Apa yang ingin kamu sangat inginkan ketika kamu sedang merespon terhadap tag ini?

Ke tandas.


13. What kind of person do you think the person who tagged you is?
13. Menurut pendapat kamu, orang yang mengetag kamu tergolong dalam jenis apa?


Kacak bergaya disukai ramai. Apa ya perkataan berlawanan untuk ayat tadi?


14. Would you rather be single and rich or married but poor?
14. Mana satu yang kamu lebih inginkan, menonton tv LCD Samsung 42 inci berseorangan di dalam istana megah, atau makan nasi berlaukkan hanya garam bersama isteri?


Lagi satu soalan susah. Pening kepala aku. Aku tak mahu menyara isteri aku dengan pasir. Tetapi aku juga tak mahu bersendirian. Lumrah manusia.


15. What's the first thing you do when you wake up?
15. Apa yang kamu laksanakan setiap kali bangun tidur?


Buka mata dan cari cermin mata.


16. Would you give all in a relationship?
16. Adakah kamu sanggup menjadi pencacai dan hamba abdi dalam sesebuah perhubungan?

Soalan ini paling sukar rasanya. Biarlah aku pendam sendiri saja perasaan ini. Tiada guna pun kalau aku beritahu kamu.


17. If you fall in love with two people simultaneously, who would you pick?
17. Pandang kanan nampak Sora Aoi, pandang kiri nampak Maria Ozawa, yang mana akan kamu pilih?


Sudah tentu aku pilih yang membalas cinta aku. Pasti.


18. Would you forgive and forget no matter how horrible a thing the someone has done?
18. Adakah kamu akan memaafkan dan melupakan seganas mana pun kekejaman yang telah seseorang lakukan terhadap kamu?
Maaf memang senang dilafazkan tetapi ingatan tulus ikhlas memang sukar disingkirkan. Betul tak?


19. Do you prefer being single or having a relationship?
19. Kamu lebih suka berseorangan atau berteman?


Tertakluk pada terma dan syarat.


Aku tak tahu nak tag siapa. Sebab tak ramai pembaca aku yang ada blog. Nama-nama di list blog di sidebar semua sudah ditag rasanya. Jadi maafkan aku. PERATURAN#2 terpaksa aku mungkiri. Lagipun, undang-undang adalah untuk dipecahkan, bukan?

....

Tiba-tiba aku berubah fikiran. Aku nak tag Dya. Boleh? Aku juga ingin tag Jebon, tapi aku tahu dia tak akan baca blog ini. Aku serba-salah.

2 ulasan:

dya berkata...

hahahahah...ko sgt berbakat mentranslate soalan dr bi ke bm kan..aku kagum..huhu..kitorg dengan sangat malang nye ade final exam pd 7hb..so lepas exam mungkin boleh buat tag tu..kemungkinan besar juge xkan dibuat sbb nnti akan jadi kurang klaka dan xbes untuk dbace..hehe..nway Selamat Hari Raya! =)=)

Achan Sinclair berkata...

Mok..kau memang keji. Menjadi hamba percintaan!! hahaha