Ahad, 21 September 2008

Perihal seorang manusia taksub

Di UTP ada seorang pemain DoTA lagenda.

Si Ali (nama samar-samar).

Sebelum apa-apa, ingin aku beritahu cerita ini tiada kena mengena dengan teknologi kejuruteraan DoTA sahaja. walaupun kamu bukan pemain DoTA, kamu tetap akan faham cerita ini. Jadi teruskan membaca.

Si Ali ini hanyalah seorang manusia biasa. Dia seperti kita juga. makan, tidur, bermain ting-ting, kurus dan tidak kacak. Dari segi lahiriah memang dia sangat normal. Barang siapa yang memandangnya pasti tidak akan menoleh dua kali kerana tiada apa untuk ditolehkan. Melainkan jika Si Ali ini memakai seluar dalam di luar ketika ke kuliah. Tolehan kali kedua pasti disertakan libasan kaki laju-laju ke muka beliau. Yang mana kurang gagah pula akan muntah di sepanjang jalan.

Namun kenormalan Si Ali ini berubah semenjak beliau mula menceburkan diri dalam arena DoTA. aku tahu DoTA ini sudah tidak asing lagi bagi kamu pembaca-pembaca semua. pelajar mana-mana institusi pengajian tinggi dan tak berapa tinggi pasti tahu. bahkan budak tadika pun ada yang sudah bermain DoTA. Apa cerita itu? Kalau kamu tak tahu DoTA sila tanya. Akan aku tunjukkan dengan lebih terperinci.

Berbalik kepada Si Ali, sejak beliau mula menceburkan diri dalam permainan ini, kehidupan beliau mula kelihatan tidak tentu arah. Sewaktu awal-awal pembabitan beliau, beliau hanya merempat di komputer-komputer rakan-rakan sebaya. ya. DoTA ini adalah permainan komputer. Sila ambil tahu. kerempatan beliau semakin ketara apabila beliau kelihatan bermain DoTA di komputer orang yang tidak beliau kenali. Asalkan beliau tahu mana-mana penDoTA, beliau tanpa segan silu pergi ke bilik orang tersebut dan minta untuk bermain di komputernya. Tanpa salam kenal, tanpa banyak tanya, terus ke komputer dan berDoTA. lagaknya seperti beliau ada saham dalam pembelian mana-mana komputer.

Ketaksuban Si Ali ini terhadap DoTA sangat terserlah apabila beliau gagal menghadirkan diri untuk peperiksaan akhir di universiti. Sungguh bebal. Orang lain pun berDoTA juga. tapi masih sedar diri adalah seorang pelajar. Tetapi tidak bagi Si Ali. Beliau nampak urusan DoTA itu lebih penting. Lebih penting dari masa depannya. Beliau nampak DoTA lah yang mampu memberi kebahagiaan kepadanya. Pada beliau bermain DoTA umpama menghabiskan masa dengan Maria Ozawa dan Sora Aoi. Sungguh memberangsangkan. Peristiwa itu menyebabkan nama Si Ali mula bermain-main di bibir-bibir penDoTA lain. Ada yang menjadikan beliau idola. Tapi lebih ramai yang mencemuh dan mencerca. Si Ali tetap dengan dunia DoTA beliau. Masih hanyut dan terus hanyut.

Kejayaan beliau dalam DoTA terbukti buat pertama kali apabila beliau berjaya bermain DoTA secara marathon selama satu malam sehingga menyebabkan power supply komputer tempat beliau berDoTA itu meletup. Sungguh mengagumkan. Lebih menambah kekaguman, beliau tanpa rasa bersalah terus meninggalkan komputer tersebut. Peribahasa yang sesuai untuk situasi ini ialah ibarat "hidup sepah, mati bersepah-sepah". Tinggallah tuan komputer terkulat-kulat menggantikan power supply itu. Dan Si Ali terus mengganas di komputer-komputer lain. Lebih banyak komputer mula ditawan.

Kehadiran Si Ali mula dibenci. kebanyakan empunya-empunya komputer sudah pantang apabila Si Ali kelihatan mundar-mandir di komputer kepunyaan mereka. sama ada dihalau secara halus, seperti perli-perli kasar, atau halauan secara kasar menggunakan penyapu, kasut atau mana-mana M16 yang boleh dicapai. kerjaya DoTA Si Ali kelihatan perlahan.

Si Ali kembali mengganas apabila beliau telah mampu memiliki komputer sendiri. mungkin komputer tangan kedua, mungkin komputer yang dipungut, tiada siapa yang tahu. apa yang pasti beliau telah kembali dalam arena penDoTAan dengan cara permainan yang lebih agresif, tanpa belas kasihan dan kemahiran memagut yang lebih kejam. Sering kali permainan beliau dikutuk oleh ahli pasukan kerana tidak langsung menyumbang kepada kemenangan. Sebaliknya kepuasan peribadi dipentingkan. Beliau juga suka memaki hamun mana-mana pemain yang didapati tidak bertindak mengikut kehendaknya. Bertindak seolah-olah ketua pasukan. Amat lancau! Kononnya beliau hebat sangat lah. Main pun kadang-kadang macam unta!

Baru-baru ini keganasan Si Ali muncul kembali. Kali ini dengan nilai yang lebih tinggi. Berita dari universiti memaklumkan bahawa Si Ali ini telah menampar seorang pemain DoTA kerana tidak puas hati kalah bermain dota seharian. Bodoh betul. Menambah kebodohan beliau, orang yang beliau tampar itu tidak ada kena mengena pun dalam kekalahan beliau. si kena tampar itu baru saja pulang ke universiti. langsung tidak terlibat dalam mana-mana permainan dota bersama Si Ali. Bodoh kan? Nasib baik si kena tampar itu tidak mahu membalas dendam dengan kekerasan. Hanya wang pampasan sebanyak RM 300. Untung betul. RM300 untuk selibas penampar. Tapi kalau kamu tengok tangan Si Ali, mungkin kamu akan lupakan RM300 itu.

DoTA hanya permainan. Lumrah permainan adalah untuk menggembirakan dan melepaskan tekanan. Tetapi Si Ali memandang DoTA seperti pertaruhan hidup mati. Pada beliau setiap sesi permainan mesti menang. kalau tidak menang, akan rasa seperti cirit birit. resah gelisah sepanjang masa. Dan apabila seharian tidak menang, darah pembunuh dalam badan beliau mula menggelegak. Beliau akan menjelma seakan-akan seekor raksasa. Aku tidak hairan jika tidak lama lagi berlaku pertumpahan darah di Universiti hanya kerana Si Ali ini kalah. Mayat-mayat bergelimpangan, jiwa-jiwa tidak berdosa ketakutan, hanya kerana Si Ali kalah satu sesi permainan DoTA. Seram dan pilu.

Sudah jelas sekarang bahawa Si Ali ini adalah seorang psiko. Psiko yang harus dijauhi, tak kisahlah kamu seorang penDoTA atau tidak. Keganasan beliau mungkin akan datang pada waktu-waktu tak terduga. Mana tahu tiba-tiba beliau teringatkan kekalahan beliau malam tadi, terus beliau bertindak menyepak sesiapa sahaja di hadapan beliau. Jadi langkah paling selamat adalah sentiasa berada sekurang-kurangnya 8 meter dari beliau. Jangan buat apa-apa yang mampu menimbulkan amarah beliau. kelak diri sendiri yang menerima padahnya.

Kepada penDoTA-penDoTA UTP, semoga selamat ya!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha...best giler kutuk ali eh...
eh betul ke ada orng kena tmpar...isk bangkainyer....

epulupe berkata...

lol...ali gile gigih!!
haha...siap tmapar org lg!!

if die tmpar org lg, ko amek pelocok, pam mulut die ek mok!!!...

hahhaa....rendu siot nk dgr ko carut2, pae emo2, ayob jerit, betik errr....betik slalu wt mnde??..mase men dota....haha

owh~~ak sudah meroyan cam sampah masyarakat!

Tanpa Nama berkata...

loll. bodo siot ali

Tanpa Nama berkata...

blog najis XD