Jumaat, 10 Oktober 2008

Baca kalau dah tak ada kerja

Aku dah puas main counter-strike. Aku dah puas baca blog orang sana-sini. Aku dah puas tidur.

Aku dah tak tahu apa lagi yang boleh aku buat dalam pejabat ni.

Langsung tak ada kerja. Macam ini baik aku sambung saja cuti raya aku. Tidur terbongkang depan tv di rumah. Boleh tengok macam-macam rancangan raya. malam-malam boleh lepak-lepak dengan rakan-rakan sebaya.

Tapi tak boleh. Aku kena juga pergi kerja. Jadi terpaksalah aku mengadakan diri aku di Kuala Lumpur ni. Aku bosan.

Jangan marah aku kalau entry kali ini macam sial.

Kamu percaya tak, dulu masa aku sekolah dekat Melaka, hampir sepanjang tingkatan empat, kawan-kawan aku panggil aku CINTA. Serius. Tanya rakan-rakan aku dulu yang dari sekolah sama.

Kacak kan nama CINTA?

Dulu memang aku gila tengok ‘Ada Ada Dengan Cinta’, filem dari Indonesia. Aku tengok sampai cd cerita tu calar dan tak boleh tengok lagi. Sampai kebanyakan dialog dalam filem tu aku hafal. Jadi di sekolah aku selalu ulang-ulang dialog cerita itu. Tu yang terbit nama CINTA tu. Sampai cikgu aku pun panggil aku CINTA.

Tapi lama-lama nama MOK tetap lebih dekat dihati peminat-peminat aku. Walaupun MOK melambangkan gemok, aku rasa MOK lagi kacak dari CINTA. Takut juga orang ingat aku ni lelaki yang tak jelas orientasi jantinanya. Nanti tak pasal-pasal nama aku meniti di bibir persatuan-persatuan gay seluruh Malaysia. Mana aku nak sembunyikan lubang bontot aku?

Kereta baru aku sangat seronok.

Kereta baru, tak kan tak seronok, kan?

Sampai saja di rumah di JB tempoh hari, aku ingat nak terus pandu. Tapi segera aku batalkan. Dah pukul 2 pagi. Lagipun aku tak jumpa kunci. Nak tanya dengan ayah aku, beliau dah tidur.

Esoknya aku pandu, memang seronok.

Kereta baru, tak kan tak seronok, kan?

Pusing sana, pusing sini tanpa arah tujuan. Terasa nak buat drift, tapi takut nanti ayah aku pula drift kepala aku nanti. Bahaya. Jadi aku bawa secara normal saja.

Aku rasa kereta baru aku itu kuat betul makan minyak. Ke minum minyak? Kenapa makan? Minyak tu kan cecair. Persamaannya macam kita simbolkan orang dan sirap.

“tengok lahanat tu, kuat betul makan sirap.”

Aneh.

Apa-apa pun, memang kereta itu kuat makan minyak. Aku isi RM10, pusing-pusing sikit, dah kelip-kelip balik. Gila cekik darah kereta ni. Eh bukan. Cekik minyak.

Agak-agak lah. Aku ni pelajar. Bukan tembolok kau saja aku nak isi. Aku ada anak bini juga (tiba-tiba emosi dengan kereta sendiri). Tembolok di sini membawa maksud tangki minyak kereta ya.

Tak kisah lah. Kalau tak ada duit isi minyak, aku isi minyak masak dari dapur rumah aku tu. Minyak juga. Yang penting, keseronokan mendapat kereta baru memang tiada tandingannya.

Kereta baru, tak kan tak seronok, kan?

Maaf kalau kamu rasa aku macam berlagak sikit. Baru dapat kereta nak kecoh. Harap kamu faham. Ini kereta betul. Bukan kereta Tamiya macam Dash Yankuro tu. Atau kereta mainan Hotwheels. Dan bukan juga kereta sorong edaran Tan Chong Motors Sdn. Bhd. Ini kereta yang orang boleh masuk didalamnya dan boleh dipandu kemana saja ikut suka-suka asal jangan terbabas kalau terbabas aku pukul siapa yang bawa kereta aku tu. Tak seronok kamu kalau dapat kereta macam tu? Lagipun ini blog aku. suka hati akulah nak tulis apa di sini. Aku nak berlagak, aku nak terberak, aku nak pakai celak, apa kamu kisah?

Esok aku dan rakan-rakan UTP aku nak buat rombongan raya. ramai juga yang nak turut serta. Mungkin sekurang-kurangnya lima kereta. Mungkin boleh menjejak ke angka lima belas kereta. Tak mustahil kalau kami bawa anak-anak jiran kami sekali. Haa.. Anak-anak jiran ni boleh kami gunakan sebagai umpan untuk memancing. Bukan pancing ikan, bukan pancing gadis, tapi pancing undi. Eh silap. Pancing duit raya.

Untung juga kan bawa anak-anak kecil. Tak kisah lah anak siapa. Yang penting boleh dibawa beraya ke rumah kawan-kawan. Kalau ibubapa kawan-kawan tanya, cakap saja anak saudara. Kalau cakap anak sendiri takut gadis-gadis ramai yang kecewa.

Mesti anak-anak kecil tu dapat duit raya kan?

Hasil kutipan duit raya boleh bagi dua. Kan urusniaga yang cemerlang tu?

Esok kali pertama aku akan beraya bersama rakan-rakan aku yang duduk Kuala Lumpur. Seronok juga. Selama ni dengar mereka saling bercerita tentang masa lalu, bercerita tentang kau dan aku, kini tinggal hanya kenangan, kau abadi dalam hatiku.

Aku nak sambung main Counter-strike.

1 ulasan:

metallutca berkata...

kete baru mok. enjin ketat lg. mmg kuat sket mkn minyak, lps 1st service nnt ok sket la tu. kalu pakai jln2 dlm kwsn tmn yg perlu byk usaha berhenti, slow utk corner, menindih bump, merentas trafik.. mmg akan lebih makan minyak dr mengembeling lebuh raya.

si putih masih muda, so dia masih manja. hehehe...