Sabtu, 18 Oktober 2008

Catatan sedikit serius

Setiap hari Jumaat, semua lelaki kena pergi Solat Jumaat.

Masa ni lah nak tengok masjid penuh. Kadang-kadang sampai terlebih penuh. Siap sembahyang di luar masjid lagi. Macam di masjid UTP yang lama dulu.

Solat Jumaat ni lah satu-satunya solat yang aku buat secara berjemaah dalam seminggu. Jadi aku akan cuba buat yang terbaik lah. Aku pasti kita semua rasa macam tu kan? Solat Jumaat seminggu sekali saja. Mesti kena cuba buat yang terbaik.

Bila solat jemaah ni, perkara penting adalah saf nya. kena lurus, rapat-rapat, bahu bertemu bahu. Kamu semua tahu kan?

Tapi kenapa aku tengok di masjid, bila nak mula solat tu, saf tak betul lagi?

Saf bengkang bengkok. Tak lurus.

Saf tak rapat-rapat. Jarak antara sebelah menyebelah kadang-kadang boleh sampai 2 inci. Apa benda itu?

Maafkan aku. Aku tahu aku pun bukan baik sangat. Memang tak baik pun. Solat pun kadang-kadang tertinggal. Apa lagi solat jemaah. Memang jarang-jarang. Masa kecil-kecil dulu lain lah. Hati masih suci lagi masa tu.

Sebab tu bila Solat Jumaat yang berjemaah tu, aku harap dapat buat yang terbaik.

Tak salah kan kita sama-sama saling nasihat-menasihati. Perkara yang kita tahu sama-sama kita kongsi. Sama-sama nak masuk Syurga ALLAH kan?

Dulu waktu zaman Saidina Umar, saf-saf solat diperiksa pakai pedang. Aku serius. Pedang akan dilalukan di belakang tumit setiap saf. Kalau mana-mana tumit yang terkeluar dari saf, memang padan muka. Balik solat nescaya terhinjit-hinjit lah cara perjalanannya.

Zaman sekarang? Syahdu saja aku tengok saf-saf Solat Jumaat. Jarak sebelah menyebalah tu jauh sangat.

Syaitan suka lah. Siap boleh main polis sentri lagi antara celah-celah orang tengah solat tu.

"weh! aku kat sini lah! kejar lah aku. kejar lah! tak dapat! tak dapat! hahahahaha" (gelak syaitan. Memang syaitan pun)

"Bodoh! kita datang sini nak hasut orang ni. bagi orang ni tak khusyuk dalam solat dia. bukan nak main polis sentry. Bodoh macam setan!" (memang hakikatnya mereka Syaitan)

Sebab tu kena rapat-rapat. InsyaALLAH Syaitan tak boleh menyelit. Tak dapat nak hasut kita yang tengah bersolat.

Kita sibuk bercerita tentang perpaduan Ummah, tapi saf ketika solat pun tak boleh betulkan. Apa cerita itu?

Sekarang, Aku selalu Solat Jumaat di Bangunan Tabung Haji. Aku tengok ramai yang datang bawa sejadah sendiri. Lepas tu bentang dan Solat di luar. Kadang-kadang siap buat saf baru entah mana hujung mana pangkal.

Mereka tak tahu ke dalam dewan solat banyak lagi tempat kosong?

Ini masalah sebenarnya bila masjid besar sangat. Susah nak penuhkan ruang-ruang kosong di saf hadapan. Tak berapa nampak sebenarnya.

Yang imam pun satu hal. Beri lah masa untuk para jemaah memenuhkan saf dulu. Ini tak, terus nak angkat Takbiratul Ihram. Makmum terkulat-kulat nak ikut. Tak sempat nak betulkan saf.

Maafkan aku. Aku tahu aku tak layak jadi imam. Cuma nak meluahkan isi hati saja.

Aku harap, kita semua lepas ni boleh jaga saf ketika solat jemaah ya. Pastikan bahu kena dengan bahu orang sebelah. Tumit sebaris dengan tumit sebelah. Barulah boleh dikatakan saf yang cemerlang.

InsyaALLAH.

1 ulasan:

izzyzatt berkata...

masalah sedikit serius
makin ramai yg xpegi solat jumaat kan?


sgt serius sebenarnya kan?