Khamis, 9 Oktober 2008

Didiklah anak-anak kamu bersolat sejak dari kecil lagi

“Baca doa tu nanti kuat-kuat sikit pendingin_hawa!”

“Ye nek..”

“Lepas kita semua selawat ramai-ramai, kau terus baca doa tu. Baca je ikut yang nenek bagi tu. Boleh baca jawi kan?”

“Boleh nek..”

“Haa…cuba baca sekali. Nenek nak dengar.”

“Bismillah…”(halus-halus, antara dengar dengan tak)

“Kuat lagi! Baca bagi jelas sikit. Kita nak minta kat ALLAH ni”

“Bismillah..”(kuat sikit. Kekuatan ditingkatkan sampai nenek rasa puas)

Dialog tadi adalah sesi latihan sebelum mula beraya di rumah saudara-mara sebelah mak aku.

Adik beradik mak aku ada 6 orang. Semua dah kahwin. Memang ramai. Bila beraya macam rombongan sekolah. Tapi pakai kereta lah. sekurang-kurangnya 5 kereta sekali gerak. Bila dah ramai-ramai macam ini, timbul idea kat nenek aku untuk buat beraya macam marhaban, atau bara’an. Seronok juga sebab aku rasa tak banyak keluarga buat teknik beraya macam keluarga aku.

Kamu pernah pergi ikut marhaban tak? Kalau tidak memang agak malang. Bergerak dalam satu kumpulan besar dari rumah ke rumah. Di setiap rumah, selawat akan dinyanyikan secara beramai-ramai. Kemudian doa dibacakan minta tuan rumah diberkati. Memang meriah. Kecil-kecil dulu aku ikut ayah aku pergi marhaban di kampungnya. Sekarang tak lagi. Ayah aku pun tak ikut. Tak sempat.

Sebab aku cucu sulung, aku diberi mandat oleh nenek aku untuk membaca doa di setiap rumah. Mula-mula memang segan. Sebab dalam benak fikiran aku, benda ni tak pernah dibuat orang. Terfikir juga aku tuan rumah tak pelik ke dengan keluarga aku ni? Tapi lama-lama perasaan itu hilang. Bukannya aku buat benda bodoh pun. Baca doa. Sikit punya mulia amalan tu.

Waktu awal-awal pembabitan aku jadi tukang baca doa untuk gerakan hari raya ni, banyak juga sangkutnya. Biasalah, gemuruh. Gigil. Sebab semua orang diam bila aku baca doa. Jadi aku tak patut baca salah sebab akan jadi sangat ketara kesalahan tu. Tapi kesalahan berlaku juga. Bila dah salah sekali, mula lah berlarut-larut. Sampai jadi macam budak tadika baca doa. Berpeluh jangan cakap. Tapi nenek aku tetap cool, mana yang salah beliau betulkan. Bila dah raya banyak rumah, makin lancar bacaan doa aku. Terasa semakin yakin dan kacak.

Tapi, sekacak-kacak aku, tidak mampu melawan takdir Tuhan.

Rumah bekas ahli parlimen kawasan Batu Pahat itu dipenuhi ramai tetamu. Aku tak tahu rombongan beraya dari mana, sebab tak ada bas Sekolah Menengah Kebangsaan Kerajaan Langit diparkir depan rumah beliau. Jadi aku anggap tetamu yang ramai-ramai dalam rumah tu bukan guru-guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kerajaan Langit.

“Ramai pulak orang!! Adoi. Camne aku nak bace doa nih?!”

Badan menggigil. Peluh-peluh gemuruh berebut-rebut keluar. Segala penyakit kronik mula singgah dekat badan aku. Perut yang agak boroi tiba-tiba jadi kecut. Eh, bagus juga.

Selepas selawat habis dinyanyikan, keadaan menjadi lebih buruk. Semua mata memandang ke
arahku.

Tahu lah aku kacak. Jangan pandang aku macam tu.

Tulisan Jawi nampak macam Tulisan Sanskrit. Aneh. Bila masa nenek aku pandai tulis Sanskrit ni?

“Segala puji bagi Allah….”, eh, aku boleh baca Sanskrit rupanya.

Pembacaan agak lancar. Namun sampai satu bahagian tu, tiba-tiba aku sesat. Aku tak nampak mana aku baca. Kali ni dah tak nampak macam tulisan Sanskrit lagi dah. Nampak macam tulisan guna font Webdings.



Macam tu lebih kurang.

Sangkut juga akhirnya. Bersaksikan hampir 30 orang peraya dalam rumah bekas ahli parlimen kawasan Batu Pahat itu.

Aku malu. Aku segan. Aku terasa ingin melarikan diri. Aku tak ingin sambut Hari Raya lagi. Baik aku sambut hari Menuai Padi.

Jangan ajak aku beraya lagi.

…..

Aku dengar ada orang nak buat rumah terbuka? Boleh aku datang? Aku pun nak raya juga.

3 ulasan:

I.n.t.a.n berkata...

hahaha!
tere la nenek ko tulis bahse sanskrit mok..

btw Selamat Hari Raye
Maaf zahir batin. mane duit raye aku??!

metallutca berkata...

webdings?!

wahahahahaha!!
ko mmg x pernah gagal membuatku ketawa hingga usus ku terikat mati.

thanks mok!! teruskan!!

Pendingin_hawa berkata...

@intan
- selamat hari raya maaf zahir batin loq2. nak belajar tulis bahasa sanskrit dengan nenek aku? beliau buka kelas tusyen.

@metallutca
-terima kasih lutfi. petikan bass kau memang tak pernah gagal membuatkan air liur aku mengalir penuh kekaguman.