Selasa, 11 November 2008

Catatan sedikit emosi - Entri pertama mempunyai pautan (link).

Agaknya apa aku nak tulis untuk entry kali ini?

Aku tak tahu. Aku bukan jenis yang sentiasa ada perkara yang ingin dibincangkan. Aku bukan liberal, aku bukan pemikir, aku bukan MelayuMinimalis. Aku jarang berfikir perkara-perkara serius. Akhbar-akhbar kotemporari pun aku jarang baca. Apa lagi akhbar-akbar berbahasa Tamil Nandu. Jangan harap. Alah. Ingat Perdana Menteri tu serius sangat kah? Mesti ada masa juga gelak-gelak tengok The Simpsons.

Pagi tadi aku naik tren, macam biasa. Semak sesak macam kimak. Tiap-tiap pagi nak naik tren macam nak pergi perang. Kalah sesak masa gig KAMI dulu-dulu. Jangan berangan lah kamu nak bawa bekal nasi dalam plastik. Nanti kamu kebulur. Baik bawa beras dan masak nasi di pejabat. Beras keras. Tak penyek kena himpit ramai orang.

Nak naik tren pagi-pagi pergi kerja bukan mudah. Macam-macam teknik kena belajar. Teknik menyelit yang persis lagi jitu. Teknik memilih barisan yang paling pendek. Kena ingat, perbezaan satu sentimeter boleh membawa perubahan masa yang ketara dalam menuju destinasi kamu. Setiap sentimeter amat penting. Sematkan dalam fikiran.

Macam aku, setiap kali sampai di stesen setiap pagi, aku akan berubah tetapan (mode), daripada seorang Kacak Bergaya Disukai Ramai, kepada seorang Lincah Cergas Cepat Mesra dan Betul. Bunyi tren dari jauh, dah alert dah. Langkah-langkah diatur kemas. Kalau pakai lengan panjang, siap-siap sinsing. Tangan dah ready nak kaut mana-mana senjata tersisip kemas di pinggang. Keris, kerambit, tukul besi, pisau kek, kayu besball semua siap. Kalau ada pistol, memang kelebihan besar.

Bila tren berhenti, terus. Lupa semua. Cita-cita utama, secure kedudukan jajahan dalam tren. Masa tu tak ada nak ingat baju semalam iron gila babi sampai sisi lengan tu tajam pisau Rambo. Kasut baru kiwi sampai berkilat nampak bulu hidung. Rambut setting setengah jam. Semua lupa. Tak nampak apa dah. Gasak lah baju nak ronyok, kasut nak kena pijak. Aku dah lambat.

Rempuh. Semua depan aku, aku singkirkan laju-laju tanpa belas kasihan. Hatta warga emas, wanita dan kanak-kanak. Tak ada apa yang boleh menghalang aku. Jangan harap aku akan berlembut. Memang aku akan tunjukkan kedasyatan masyarakat untuk kalian semua.

"Minggir kalian!!! Minggir semua. Minggir!!!! Jangan halang aku!! Siapa halang aku cakar!!!. Nyah kalian semua!!

Muka kena tunjuk bengis. Tak ada senyuman. Muka rebel. Pengganas. Masyarakat penyayang? Apa itu? Sekelumit kasih sayang pun jangan harap akan tempias daripada aku.

Dah masuk tren. Dah boleh tukar tetapan (mode). Tukar balik jadi Kacak Bergaya Disukai Ramai. Kalau ada gadis-gadis manis berdekatan, tukar jadi Kacak Bergaya Disukai Ramai Bijak Menawan Pandai Mengambil Hati. Lengan dah boleh turunkan dah. Muka tak payah nak bengis-bengis lagi. Penat nanti. Masa turun tren nak kena buat muka bengis balik. Rehat dulu.

Dah nak sampai destinasi pilihan hati, dah boleh siap-siap. Lengan boleh sinsing balik. Muka buat bengis. Tak payah bengis sangat. Sikit-sikit saja. Nak turun tren tak payah nak berperang sangat. Tolak sikit-sikit, tikam mana yang patut, siku mana yang perlu, sampai nampak cahaya. Boleh lah keluar ikut cahaya tu.

Pagi tadi, macam biasa, lepas lebih kurang enam belas nyawa aku regut dari jasad mereka, aku pun berjaya naik tren. Tengah nak sisipkan keris di pinggang, aku bau sesuatu yang kurang enak. Bau-bauan mimpi ngeri. Yang bisa menimbulkan syak wasangka di hati setiap pembau. Bauan tak gentar kotoran. Penuh bakteria.

"Lahanat mana mulut bau longkang ni?? Cibai betul lah! Apa mulut kau tak ada sistem pembentungan ke??"

Ini longkang. Bukan mulut. Longkang pun lagi murni bau dia. Kalau dah tau tak gosok gigi, jangan lah naik tren. Naik lah basikal pergi kerja. Tak ada kesedaran sivik langsung.

Hati aku makin membara. Badan dah siap-siap nak jadi Super Saiya. Rambut dah mula kuning-kuning. Petir-petir halus mula terpercik sekeliling badan. Urat-urat dah timbul kat dahi. Aku toleh kiri-kanan, cari sumber bau. Mulut mana yang ada sambungan dengan longkang tersebut. Aku nak cam muka dia. Nak letak di internet.

"Mulut Longkang. Sila berhati-hati. Pasti jarak selamat lapan meter. Dapatkan rawatan doktor apabila terserempak."

Aku nak buat caption macam tu.

Baru aku nak hunus keris laju-laju, bau dah hilang.

Aku tunggu lagi, mana tau bau tu datang balik. Bau durjana itu. Bau yang tak boleh dimaafkan asal-usulnya. Bau yang tak mengenal erti kesenangan hidup. Bau Neraka!

Dah tak ada. Dia dah tutup mulut. Nasib baik. Kalau tak memang aku rawat mulut kau masa tu juga. Aku rawat pakai lutut aku.

Sampai pejabat, makan karipap. Sedap betul.

7 ulasan:

bad berkata...

Jalan lurus
by Gita Gutawa

jalan lurus sepuluh yang mesti ditempuh

yang pertama bahwa Allah maha esa

yang kedua Muhammad rasul kita

yang ketiga cinta ibu cinta ayah kita

yang keempat cinta guru-guru kita

yang kelima cinta tanah air kita

diri kita memancarkan cahya cinta

semoga Allah membimbing kita semua

jalan lurus sepuluh yang mesti ditempuh

yang keenam shalat mari ditegakkan

yang ketujuh Quran baca diartikan

yang delapan sedekah jangan terbawa

yang sembilan puasa penuh keikhlasan

yang sepuluh senyum sopan senantiasa

keramahan perilaku diri kita

semoga Allah membimbing kita semua


mok kalo amek pengajaran lagu ni pasti byk nyawe dpt diselamtin

Bajet berkata...

Haha. Mok memang berbakat. Skill mok memang tinggi. Selalunya mesti mok dapat naik train dulu.

Faiz Rev berkata...

lawak gile entry kali ni mok. sygnya aku bace kt opis ni terpaksa tahan2 gelak. lol

tren yg dimaksudkan itu PUTRA LRT kan? bukannya KTM komuter kan?

ikmal berkata...

hahaha...

ak rase ak pon mengalami kondisi yg same cam ko la mok

ak da lambat..nk nek tren..tren penuh cam ____(sile isi tmpt kosong dgn prkataan seswai)..pastu ak kene himpit2..jgn kate beg besar2..bekal mknn org..ketiak org lg..(seb bek ak tak pendek sgt..lgpon waktu pagi)

pastu dlm tren ak xpat tmpt duduk..stesen da le jauh(masjed jamek-asia jaya)..org yg duk tgh tido syok3 lak tu..

tp ak ade senjate rahsie..jeng3

safety shoe ialah senjate ak..jgn hine ak pakai safety shoe g keje..ak mmg masuk plant(kilang) ari2..

bile taim nk masuk n kuar tren..ko wat2 trlanggar depa ngn safety shoe..mmg saket..pasti diberi laluan..siyes(safety shoe tu berat psl ade besi dlm die..)

so kalo pijak kaki ak tape..ak tak saket pon..kalo ak trpijak org..mmg naye..huahuuahawau

Pendingin_hawa berkata...

bad.

terima kasih bad. akan aku hayati lagu tersebut. gita gutawa memang comel.

zali.

aku ingat nak masukkan acara "masuk train pagi-pagi nak pergi kerja" dalam Sukan Sea. Macam mana?

Faiz rev.

sudah semestinya Putra LRT. Kamu dah naik? Kalau belum, jauhkan. Lebih dasyat daripada apa yang kamu bayangkan.

Ikmal.

Aku tak ada safety shoes. Aku ada roller blade je. Boleh aplikasikan juga tak?

Drum Kit berkata...

aku terpaksa pergi medical check up sejernak membaca post ini,
aku mengalami sakit hempedu akibat membaca sambil tertunduk2x menahan gelak didalam ofis.

terima kasih mok

pink_butterfly berkata...

muahahhahaa...lawak gila post nih...sakit pipi aku yg halus mulus ni asyk tsenyum mmanjang...