Sabtu, 1 November 2008

Kenapa haritu Gaban buat rumah terbuka tak ajak aku?

Semalam aku kena kerja lebih masa. Sampai pukul 8 setengah. Untuk siap periksa satu lukisan kejuruteraan proses. Dan hasilnya aku tidur awal. Sampai rumah, layan blog sikit. Tidur.

Entry ini ditulis pada pukul 7.40 keesokan harinya. Oh! sangat awal aku bangun.

Hujung minggu, bangun awal, dan tak boleh tidur kembali. Agak malang.

Hibernasi pada waktu pagi di hujung minggu adalah antara nikmat dunia yang paling unggul. Tanpa tekanan kerja, tugasan universiti, dan apa-apa sajalah yang boleh mengganggu ketenteraman jiwa. Waktu ini tempat yang terbaik adalah di atas katil di bawah selimut. Nak-nak kalau bersama Maria Ozawa dan Sora Aoi. Dunia ini umpama di atas katil saja.

Luar katil terus kosong. Gelap gelita. Nihil.

Sekian saja.

Untuk mukaddimah.

Aku mahu sambung dengan fakta ketiga aku. Sudah ada permintaan nampaknya daripada Dya. Aku tahu kamu-kamu yang lain juga sedang menanti fakta seterusnya.

Terima kasih kerana tidak mengutuk aku sebagai perasan. Tak payah kutuk. Aku memang perasan. Maafkan aku.

Fakta Tiga:

Aku suka muzik.

Aku percaya setiap orang ada naluri dengan muzik.

Macam kawan aku cakap, guru dia cakap, semua orang pasti ada sikit suka dengan muzik. Buktinya, kawan aku tu, walaupun tak pernah nampak dia menyanyi, tapi dia mengaku, sedikit sebanyak akan menyanyi ketika sedang mandi.

Aku rasa tempat terbaik untuk menyanyi di atas muka bumi ini adalah di dalam tempat mandi, kan?

Alat muzik pertama yang aku boleh main ialah radio. Aku picit butang main (play), rehat (pause), berhenti (stop), laju kehadapan (fast forward), laju kebelakang (backward).

Dulu-dulu waktu kecil mak aku suka dengar siaran radio berbahasa Melayu dari Singapura. Waktu tu Era belum ada lagi. Lagu-lagu melayu mereka up-to-date juga. Memang kami sekeluarga kalau naik kenderaan, akan pasang radio Singapura. Lepas kelahiran Radio Era, dah tak dengar radio Singapura lagi.

Kaset pertama aku ialah kaset himpunan lagu kanak-kanak. Penuh unsur nasihat. Macam lagu tentang Hang Nadim. Ingat Hang Nadim? Singapura dilanggar todak? Aku hafal satu kaset. Sekarang dah lupa. Aku mencari-cari juga lagu-lagu itu. Nak simpan dalam Laptop aku. Memang tak dapat lah.

Di zaman-zaman keluarga aku ada maid dulu, aku didedahkan dengan lagu-lagu balada rock. Paling aku ingat Ukays. Maid aku beli kaset Ukays. Aku hafal satu kaset lagi. Memang nostalgia rock balada. Kali ini lagu-lagu Ukays ada dalam Laptop aku.

Masuk sekolah menengah, aku mula layan Budak-budak Lelaki Belakang Lorong (Backstreetboys). Kawan aku beli cakera keras Backstreetboys; Millenium. Hampir semua lagu aku hafal.

Gila serius perbualan. Macam bangang.

Maaf. Segala penulisan di atas dilakukan sebelum aku makan. Sekarang aku dah makan. Baru boleh taip dengan lincah bergaya penuh perkasa.

Hari ni juga tak ada rasaksa mengganas. Aman sikit. Kalau tak setiap lima minit telefon bimbit aku berbunyi:

"Tolong. Tolong. Ada rasaksa buat perangai. Kawasan sekian sekian. Sila hapuskan dalam masa lima belas minit. Kalau tidak elaun akan dipotong"

Macam sial.

Aku pernah adukan hal ni kepada persatuan buruh dulu. Kes aku dikesampingkan. Sebabnya Power Rangers bukanlah satu karier. Sebaliknya satu pencacai masyarakat.

Apa persetubuhan itu? (What the fuck?)

Aku penat penat tembak rasaksa semua, bersilat, tae kwan do, judo, silambab, gayung, piring cawan, kipas dinding, pistol gas dapur, senduk semua, ini balasan kamu dekat aku?

Bos aku pun satu. Dah 5 tahun aku jadi Power Rangers, gaji naik sikit-sikit je. Dia ingat aku beli helmet nak ukir jadi helmet Power Rangers tu murah? Dah lah dia bagi aku helmet basikal saja.

"Nah helmet kau. Helmet baru ni. Kuat lagi. Setakat rasaksa fire tu tak ada hal lah!"

Baru kena lighter hari tu dah terbakar rambut aku. Tak menyirap kalau macam tu?

Dah aku kena keluar duit sendiri beli helmet penuh muka (full-face). Ukir-ukir sikit. Lukis gambar Si Putih. Jalur Gemilang pun kena lukis juga. Aku patriotik. Beli spray putih. Banyak juga duit habis. Tak apalah. Asal bergaya.

Maaf. Dah jauh menyimpang daripada topik asal.

Pasal muzik kan?

Power Rangers pun ada lagu sendiri tahu. Macam sekolah juga. Ada lagu sendiri. Lagu dia macam ni lebih kurang:

Power Rangers
Pencacai masyarakat
Power Rangers
Kami kacak lagi kuat
Power Rangers
Tak kenal erti penat

Kami lah Power Rangers!!

...

Panjang lagi sebenarnya. Tapi aku dah lupa. Dah lama tak pergi perhipunan. Biasalah dah Power Rangers senior. Junior-junior saja pergi perhimpunan ni.

Kecil-kecil lagi aku dah terlibat secara langsung dalam proses penerbitan sesebuah album.

Aku beli kaset kosong di kedai dan rekod nyanyian sendiri. Pakai radio pemain kaset di rumah.
Nyanyi kosong tanpa sebarang muzik latar.

Aku pernah hantar ke Sony BMG Records. Tapi tak ada respon. Posmen salah hantar ke pejabat guaman agaknya. Mustahil kalau Sony BMG tak ambil aku jadi artis kalau dah dengar nyanyian aku.

Sekurang-kurangnya jadi penyanyi latar Siti Nurhaliza pun boleh. Aku tak kisah.

Kaset rekod aku dulu dah hilang. Aku tak tahu pergi mana.

Masa aku Tingkatan tiga, aku pernah ajukan permintaan untuk masuk kelas bermain dram kepada ayah.

"Ayah. Hantarlah pendingin_hawa pergi kelas main drum"

"Kau dah hilang akal?"

Aku pasrah.

Di Melaka, Studio Jamming pertama dibuka dekat bandar sekolah aku. Masa tingkatan lima. Setiap kali terbang (fly?), memang akan singgah studio. Tak kisah keluar duit sikit. Aku nyanyi saja masa tu. Pegang kayu dram pun menggigil-gigil. Bila duduk atas kerusi dram, aku tak nampak dram. Aku nampak baldi-baldi depan aku. Mana ada orang main baldi. Jadi aku pun tak main. Nyanyi saja.

Seronok. Jamming lagu Green Day, System of A Down, ACAB, Sum 41. Terima kasih kepada rakan-rakan sejamming dulu-dulu. Hadi, Fahmi, Usop, Z Panjang, Dino, Atok, Redza, dan nama-nama lain yang mungkin aku terlepas. Kamu semua memang berjasa besar dalam perkembangan muzik aku.

Mula belajar di Universiti di Perak, aku bergaul mesra lagi asmara dengan pemain-pemain muzik kecil-kecilan. Dirul, Matiin Si Syaitan, Jarman, Majin. Mereka semua memang menarik.

Majin bawa drum pad. Masa tu aku anggap dia Dewata Raya Tangga Ke-Tujuh Belas Petala Langit. Kalau boleh aku nak cium dia sepanjang hari. Ambil berkat. Tiap hari aku lepak bilik dia belajar main dram. Majin. Kaulah penyuluh di kala kegelapan. Kau umpama lilin di kala black-out. Sanggup membakar diri demi aku yang lemah lagi hina ini. Selamat hari guru, Majin.

Yokies dan Chipmang. Kamu berdua telah mengajar aku apa itu erti drum. Aku sanjung kamu sekarang. Nampak tak? Nampak?

Masa tu pun seronok juga. Jamming lagu Butterfinggers, MUCK, Oasis, My Chemical Romance.

Dan sekarang, aku bermain dram untuk Hazel. Sentuhan gitar berbakat lagi bengis Topek. Gitar kedua Nadim yang gagah lagi menggiurkan. Petikan bass Bonzer yang menyentuh bulu-bulu kalbu. Trompet Billy yang mendayu-dayu. Mereka memang terbaik lagi perkasa. Aku bangga bersama Hazel. Tak lupa juga Zul untuk suara yang mesra pelanggan.

Tak dilupa Mirul dan K untuk gitar, Amin si Dewata Raya Bass, dan Pikree untuk jeritan lunak-lunak merdu semasa zaman-zaman Broken Butterfly dulu. Gerun kan nama Broken Butterfly? Rama-Rama Pecah. Bukan Ramasamy. Rama-rama.

Cuba bayangkan rama-rama pecah atas tangan kamu.

Sedih. Pilu. Menguntum rindu. Menyentuh kalbu. Geli bulu-bulu.

Euphonious 2007, Euphonious 2008, Musicfest, Jamuan Raya Mechi 2007. Aku bersama Hazel dan Broken Butterfly. Selazat hidangan sajian istana di zaman Sultan Muzaffar Syah.

Dan dengar-dengar kami akan perform satu pentas dengan dua nama gah dalam industri gig tanah air. Harap-harap menjadi kenyataan.

Sambil-sambil dengan Hazel, sekali sekala aku jamming dengan rakan-rakan muzik lain yang hebat lagi bermutu tinggi. Mus, An, Macai, Gedo, Ikram, Pidus, Lisa.

Nama Pidus perlu diambil perhatian. Dia sifu drum aku. Sila sanjung dia sekarang. Sanjung laju-laju. Sila.

Aku layan perbagai jenis genre lagu.

Fauziah Latiff Teratai Layu di Tasik Madu, Azie Pelamin Anganku Musnah, Love Me Butch Hollywood Holiday, Bittersweet Kucing Hitam, Alkaline Trio All In Black, Muse Hysteria, The Used Buried Myself Alive, In-Team Setanggi Syurga, Hijjaz Fatamorgana. Britney Spears I'm Not a Girl, Not Yet a Woman, LeeAn Rimes Can't Fight the Moonlight. Yui Rolling Star, Arashi Love So Sweet, Utada Hikaru Flavor of Love, J & Howl Perhaps Love.

Kesimpulan perenggan di atas, aku layan macam-macam jenis lagu. Memang panjang. Kalau aku jadi kamu pun aku tak baca perenggan di atas tu. Rasa bodoh pula bila dah habis taip.

Lagu Doraemon dan Shin Chan versi Bahasa Indonesia pun aku suka. Comel lagi Jinak.

Lagu saja dalam Laptop aku 10 gig. Tak habis dengar pun. Saja buat penuh. Nanti aku delete lah lagu-lagu yang aku rasa merepek. Macam lagu Cradle of Filth tu. Dulu mula-mula dengar rasa ganas, bengis, mencederakan orang, gagah, cool, dicintai ramai wanita. Sekarang dengar rasa biasa saja. Dah tak cool pun.

Baik dengar lagu Sekolah Kebangsaan Taman Perling. Lagi cool.

Murid-murid. Jangan ponteng sekolah. Pastikan kamu hafal lagu sekolah kamu.

Aku nak pergi lawan rasaksa. Selamat jalan dan terima kasih.

10 ulasan:

woody berkata...

yeay...
ad gak name ak dalam blog ko...
bapak mengharapnyer...
haha...

wes mok, biler nk pektis jamming neh?
lagu pun xpilih lagi nk men per...
haha...
gig 24 bln dec neh...
exam pun xabeh lagi ktorg...
wuwuw~

Pendingin_hawa berkata...

haha...
post dulu-dulu kan ade name ko gak bon..
jangan saman aku ek..
aku letak name ko dlm blog ni..
kalo nk mintak royalti boleh..
time jamming kita bincang
haha..

aku tengah menunggu korang abes exam aa nih..
gud lak exam korang..
agak2 terase ade lagu nk men gtau je..
aku dengar2 dulu..

dya berkata...

lagu wonderpet tau?

metallutca berkata...

24 dec gig ape? krismas ke?

dya:
wonderpet wonderpet kami dtg~
membantu power rangers yg kesusahan~
kami x besar dan kami x kuat, bile bekerjesame sume jadi mudah~
goooo wonderpets!!

Pendingin_hawa berkata...

dya:

aku tak tahu. lagu ape tuh?

Lutfi:

gig countdown krismas. kat ipoh.
lagu wonderpet ko memang terbaik.

drum kit berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Drum Kit berkata...

dear pedingin hawa
hit the kit till we tilt!!

drum forever!!
good luck performing nanti

dya berkata...

wonderpet tak tahu?? macamana nihh?? iniii seriuss..
sile pergi tengok tv9 tiap2 hari pukul 2.30 ye.

mettalutca:
salah tu.bukan "gooo wonderpet" "yeaaayy wonderpet!"

hehehe.

Pendingin_hawa berkata...

dya..
maaf. umah aku xde tv.
malangnye aku..
ko dah lupe password blogger ko ke??

dya berkata...

haha xlupa.super sibuk.2 mggu lagi apdet.hee