Khamis, 15 Januari 2009

Apsal ada semut dekat tangan aku ni?

Aku kadang-kadang terfikir, macam mana orang boleh update blog mereka dengan senang. Macam update dengan letak sepatah dua ayat saja. Aku dapati diri aku sukar untuk berbuat demikian. Kalau aku update sikit-sikit rasa tak puas. Macam lupa flush lepas keluar jamban.

Aku dah malas nak taip betul-betul lagi. Konon-konon formal lah, kan? Kalau bukan Bahasa Melayu nak italic konon. Malas ah. Aku nak taip simple-simple je sekarang. Kamu tak kisah kan?

Aku sekarang dah habis praktikal. Jadi kamu dah tak boleh bayangkan hidup aku macam seorang pekerja swasta lagi. Bila baca blog aku, bayangkan Christiano Ronaldo. Itu bayangan paling tepat. Tak lari punya. Kalau lari pun belah-belah hidung je lah. Part lain semua memang sama. Dia yang sama macam aku. Nak buat macam mana.

Jadi sekarang aku melangut di rumah. Bosan. Sebab ramai kawan-kawan dekat rumah aku tak ada. Pergi sambung belajar. Jadi aku nak lepak malam-malam pun tak ada kawan.

Tapi lepak tetap lepak. Lepak malam-malam dah jadi darah daging. Dah sebati dengan bulu-bulu kaki. Kalau satu malam tak rasa angin luar, aku jadi tak keruan. Hilang arah tujuan. Badan berpeluh-peluh. Rasa nak mengamuk.

Aku start lepak malam-malam dah lama dah. Kira kalau kucing tu, dah bertanduk dah. Dah berevolusi dah kucing tu, sampai bertanduk. Macam tu dia punya lama. Kira memang dah melekat dalam sanubari lah. Satu malam aku tak lepak mamak, kamu jangan panggil aku Kacak Bergaya Disukai Ramai lagi. True tak true aku, kan?

Tepat jam sepuluh, memang aku dah siap-siap lah. Masa ni sibuk nak cari seluar cantik sikit. Cantik sikit je. Gila apa nak lepak mamak pakai seluar sembelih lembu. Agak-agak lah. Orang nak pergi minum, bukan nak pergi Gotong-Royong Peringkat Rukun Tetangga. Kunci kereta, kunci rumah, wallet dah standby atas meja. Wangi-wangi tak payah. Bukan ada Siti Nurhaliza pun dekat mamak tu.

Time ni jalan nak kena kontrol. Rumah dah gelap. Semua dah sibuk nak tidur. Karang jalan laju-laju terhentak meja, macam mana? Rosak muka nak lepak malam itu. Muka ketat je. Tahan sakit. Tak romantis lah minum Kopi O panas sambil buat muka ketat. Kawan-kawan nak borak-borak pun tak senang. Bau kaki naik. Apa barang?

Macam biasalah, pelepak tegar memang selalu diuji. Ujian-ujian ini lah yang menguatkan semangat kita untuk lebih tegar lepak di malam nan indah permai. Tak mencabar lah, kalau senang-senang je dapat keluar. Baru turun tangga sikit, adalah bunyi sambut dekat bawah.

"Kau nak pergi mana tu, pendingin_hawa?? Tak reti nak duduk rumah ke malam-malam ni??"

"Tu kang balik pagi-pagi buta. Entah apa dia buat malam-malam ni??"

Aku balas dengan senyuman saja. Tak kan nak buat hantaran balas pula. Bila masa aku main bola dengan ayah aku?

Aku hairan. Padahal punyalah baik aku susun step. Turun slow-slow. Selangkah demi selangkah. Baik punya step. Macam orang nak merompak. Slow tapi bersedia. Telinga ayah aku ada sensor baik lah aku ingat. Kadang-kadang macam mustahil. Itulah yang dinamakan naluri seorang bapa.

Time buka pintu nak keluar pun ada ujian lagi. Buka pintu tak boleh main terjah. Kena lincah. Kalau tak berebut-rebut kucing nak masuk. Hah satu kerja lagi nak kutip seekor-seekor kasi keluar. Kamu bayangkan, malam-malam, lampu semua tutup, nak kejar kucing satu rumah. Tak macam orang gila? Kalau ikutkan angin memang aku sembelih kucing tu. Tapi tu lah. Haiwan berkuku tajam haram dimakan pula. Kalau biar dekat dalam, sakit kepala nak bersihkan berak kencing.

Pening kepala fikir kucing ni sial. Tak nak kalah dia orang ni. Nak tidur atas TOTO je. Tidur luar tak nak. Aku pun tidur atas sofa lah sial. Gila zuhud aku.

Habis kutip semua kucing, dah boleh start enjin kereta. Gate buka siap-siap. Pintu dah kunci dah. Haru kalau balik-balik rumah tinggal piring Astro je. Pintu memang aku make sure kunci ketat-ketat. Reverse kereta slow-slow. Tak boleh bising. Hidup di kawasan kejiranan, kena saling hormat-menghormati. Tak boleh memekak malam-malam. Ini bukan musim raya nak memekik Hoorey Hoorey Esok Raya Esok Raya. Picit minyak sikit-sikit. RPM jangan lebih 3. Karang calar kereta, lepak mamak buat muka ketat. Nak minum kopi pun rasa air longkang.
Ambil mana-mana rakan yang patut, dan terus menuju ke mamak. Kopi dah memanggil-manggil dah.

Tapi minggu ni memang malang sikit. Macam aku cakap tadi. Tak ada kawan nak lepak mamak. Lepak sorang-sorang je lah. Serious LOSER gila. Mampus. Yang penting aku pelepak mamak sejati.

Tengok. Niat aku tadi nak tulis satu dua perenggan je. Sekarang melalut sampai lapan belas perenggan.

Aku selalu berangan. Aku boleh bergerak lincah dan tangkas. Aku naik mana-mana kapal terbang. Naik cara haram lah. Kata boleh bergerak lincah dan tangkas. Selit-selit sikit dekat bonet kapal terbang. Sampai Israel. Gerak laju-laju pergi rumah Ehud Olmert. Sembelih dia laju-laju. Memang puas hati. Lepas itu naik kapal terbang lagi pergi rumah Bush pula. Sembelih dia pun laju-laju. Fuh.

Berangan-angan memang best, kan?

5 ulasan:

pink_butterfly berkata...

haha...mmg btol2 plepak yg sjati nih...xlepak shari ble peluh2 badan? uihh, tahap kritikal dah ni...

AlexAlabasta berkata...

Sanggup bertarung semata-mata nak jadik loser kat Palace Of The Golden Horses sensorang. Kamu memang pejuang mapley sejati~!

Tabik spring! Haha~

Nway, slamat brjumpa d UTP!

Drum Kit berkata...

mok aku satu sem intern lepak sorg kat mamak kajang bertemankan rokok winston dooo!!

aimighazali berkata...

dh lame aku meninggalkan sesi melepak di mapley ni..happpy CNY..mane angpow??

dya berkata...

bes la perenggan kutip kucing tu..=Pholingi