Jumaat, 22 Mei 2009

Sekolah Agama, Kelab Bahase Arab, Perangai Macam Setan Jugak

Rokok dan pemetik api, memang tak boleh dipisahkan lagi. Macam kucing dengan tahi kucing. Ibarat anjing dan bayang-bayang. Umpama Rifae dengan Dota. Seperti Bonzer dan WOW. Hubungan mereka memang kuat. Jika tiada salah satu, pincanglah kehidupan normal seorang perokok.

Adalah satu kecelakaan yang besar, apabila rokok sudah disisip kemas di pinggir bibir, tapi lighter tidak berada di sisi. Dengan segera diri akan menjadi gundah gulana. Hidup tak tenteram. Jadual waktu tak menentu. Mata akan mula meliar kiri kanan, mencari sumber api.

“Ape lancau nih? Mana lighter aku beli malam tadi? Asshole mane rembat lighter aku nih?? Aku baru gune tak sampai 5 kali lah sial!”

Kepala mula kusut. Angan-angan indah untuk menghembus asap-asap pemusnah kesihatan terbantut. Tangan dah mula gigil-gigil. Memang hebat penangan hilang lighter ni. Dia punya tangkap sampai dekat sum-sum tulang. Rasa nak karate je pokok-pokok balak berhampiran untuk dijadikan unggun api buat nyalakan rokok.

Sebagai seorang manusia, amnya, dan sebagai seorang perokok, khasnya, pernah tak kita fikir bagaimana kitaran hidup seketul lighter? Bagaimana sejak kotak lighter tersebut dibuka, dan pandangan hidup lighter tersebut berubah mendadak, adalah suatu yang sangat abstrak.

Baru-baru ini, aku telah menjelma menjadi seketul lighter, demi menyelami hati dan perasaan lighter yang telah banyak berjasa kepada pembentukan sel-sel kanser dalam badan manusia seperti kita. Cakap banyak tak guna. Baca sendiri kat bawah tu..

********************

Gua lighter. Sori. Gua tak biase 'aku-kau' nih. Tak ganas. Gua bukan lighter buat cucuh api dapur nak masak gulai ikan tempoyak. Gua juga bukan lighter nak nyalakan api lilin kek hari jadi Selamat hari jadi to you.... Selamat hari jadi to you.... Selamat hari jadi to you kepala otak kau!. Malang sial siapa-siapa jadi lighter buat cucuh lilin kek besday. Kene cemuh semua lighter tau tak?!

Lu orang jangan tanye gua kenapa gua jadi lighter. Gua memang tak mintak nak jadi lighter ni. Kalau boleh mintak, memang gua dah mintak jadi MOK dah. Serious doh. Gua tau semua orang pun sama kan?

OK. Pendek kan cerite. Gua malas nak cerita pasal kilang tempat gua jadi dulu. Gua memang tak pandai cakap-cakap pasal kilang ni. Dulu time sekolah dulu takde ajar pasal kilang. Yang gua tau kentut gua berapi. Pastu manusia-manusia seronok cucuh rokok dengan kentut gua. Tak paham betol. Tapi lame-lame baru gua tau. Itu simbol keganasan sejagat. Gua suke ganas-ganas.

Hidup gua bermula bila ada orang bukak kotak tempat gua dengan rakan-rakan gua beratur. Display dekat atas almari. Mula-mula gua curiga. Almari apa ini? Ini bukan seperti dalam angan-angan gua selama ini. Mana Maria Ozawa gua? Gua ada dengar khabar angin Maria Ozawa nak buat video baru bertajuk "Naughty Japanese on Couch while Smoking". Nak smoking kena ade lighter ganas macam gua. Baru laris video tu. Ini tak habis-habis buat video angle sama je. Budak sekolah tengok pun dah bosan.

Gua beratur barisan paling belakang. Memang cibai. Tiap-tiap jam gua tengok kawan-kawan seangkatan gua kena rembat dengan pelanggan-pelanggan kedai ni. Gua dah tak sabar. Beratur lame-lame macam ni, apa jadah? Gua bukan budak sekolah. Gua lighter! Gua cuba sabar. Lagipun gua tengok muke sorang-sorang yang beli lighter-lighter depan gua semua muka jambu. Padan muke kawan-kawan depan gua kene beli sebab nak nyalakan lilin kek besday.

Satu hari, sedang gua berangan cucuhkan rokok untuk Siti Nurhaliza, gua perasan sorang mamat cool gila datang counter. Gua berdebar. Masa tu depan gua dah tak ada lighter lagi. Tinggal barisan gua saja. Gua mula bermonolog dalaman.

"Tolong pilih gua. Tolong pilih gua."

Pap! Gua rasa gua kena angkat. Bergoyang-goyang air ape entah dalam tubuh ganas gua. Gua rasa teruja. Gua tau gua dah jadi Lighter Yang Terpilih.

"Cha! Macam biase cha. White coffee ais. Sampoerna 14. Bagi kotak baru cha! Kau jangan nak mempermain-mainkan paru-paru aku bagi rokok kotak lame. Dengan lighter sekali cha."

"OK2. lapan ringgit. Makan tak ka?"

"Tak2. OK Cha. Tenk yu!"

Gua puas. Akhirnya masa gua tiba. Kewujudan gua sebagai seketul lighter akan lebih bererti. Gua dah tak sabar nak mulakan tugas pertama.

Sekilas gua amati tuan baru gua ni. Muka kacak, cool, ganas tapi terserlah sinar kasih sayang dari muka beliau. Gua yakin beliau akan menyayangi gua seperti menyayangi paru-paru beliau sendiri. Dari cara genggaman tangan beliau ke arah gua, gua tau Tuhan telah mengurniakan gua anugerah yang terbaik.

"Hah ni aku dah beli lighter baru! Jangan hilang lagi. Babi betul lighter guna tak sampai suku dah hilang! Kalau hilang lepas ni aku berhenti rokok serious!"

"Lighter pon berkira. Lahanat! Dah lah hisap sampoerna. Entah hapa-hapa entah!"

Bangsat! Budak ni kutuk rokok pilihan Tuan gua. Gua panas. Hati membara-bara. Rasa nak bakar bulu hidung budak tu.

"Biar ah! Rokok aku. Ala.. Kadang-kadang aku hisap Dunhill jugak. Dah2. Mana awek tadi? Dah balik ke? Aku baru pergi bayar dah hilang? Sial aku baru nak usya...." Sambil puji-puji awek tadi, Tuan gua nyalakan rokok beliau. Ahhh... Tugas pertama gua. Akhirnya termakbul cita-cita gua selama ini. Menyalakan rokok untuk Lelaki Kacak Bergaya Disukai Ramai. Gua rasa hidup gua cukup sempurna sekarang.

Gua dengar Tuan gua borak apa entah dengan budak-budak dia dekat meja tu. Muka masing-masing serious aja. Gua ade dengar sikit-sikit. Istilah-istilah pelik yang gua dengar; Reservoir Engineering, Correction Factor, Graf itu ini. Gua tak paham. Tapi gua tengok masing-masing macam bengang. Perkataan Fail, Repeat, GG, Susah cam babi, Soalan jelmaan jin ifrit, diorang sebut ulang-ulang. Gua malas nak layan. Dalam hati gua cakap "Budak-budak pandai semua ni. Ni mesti buat assignment susah ni. Bagus2....."

Tuan gua baik. Lepas pakai gua, dia letak gua elok-elok atas kotak rokok. Bagi badan gua tak basah. Sementara Tuan gua tak guna gua ni, gua ambil kesempatan usya rakan-rakan setable beliau. Huh!! Masing-masing muka tak berkaliber. Muka Tuan gua jugak paling kacak. Perasaan bangga pantas bersemai dalam sanubari gua. Memang tak boleh disanggah lagi bahawa gua Ligther Yang Terpilih.

"Mok lighter jap mok..."

Tiba-tiba ada tangan hodoh lagi kuku panjang sambar gua. Gua kaget. Gua fikir dia nak merenggangkan hubungan gua dengan Tuan gua. Gua rasa nak menangis. Kenangan bersama gua dan Tuan gua masih sedikit. Gua masih belum mahu mengakhiri ikatan yang telah termetrai ini. Masih gua ingat mahar yang perlu Tuan gua bayar untuk mendapatkan gua. Seringgit. Seringgit untuk tanda sebuah ikatan yang sah. Janganlah si empunya tangan hodoh lagi kuku panjang ini memutuskan ikatan itu.

Lepas paksa gua kentut berapi, gua dihempas atas meja. Butuh! Dah lah basah. Kalau gua boleh menyala sendiri, sumpah gua bakar dia laju-laju sambil bersorak girang gembira. Gua pandang Tuan Gua. Bangsat dan Bedebah! Beliau langsung tak mengendahkan tindakan kasar kawan beliau ke atas gua?! Baru tadi dalam hati dah berbunga-bunga riang dapat Tuan macam kau. Rupanya kau pun tak ubah seperti lahanat juga. Memang gua menyumpah-nyumpah dalam hati. Nak menyumpah dekat mulut, mulut pula tak ada. Gua pasrah..

"Dah. Jom? Berambus... Nak layan movie nih..."

"Jom2. Jap aku g bayar dulu.."

Gua tengok semua bangun. Nak balik agaknya. Gua makin excited. Tak sabar nak tengok macam mana life Tuan gua. Mesti seronok. Pasti akan banyak lagi kenangan-kenangan yang akan tercipta. Gua nak tau apa lagi jenis-jenis rokok yang Tuan gua hisap. Gua mula berangan-angan....

Tapi apsal Tuan gua tak toleh-toleh kat Gua ni? Tak kan beliau lupa gua kot. Baru tadi gua nyalakan api paling nice untuk Tuan Gua, dengan harapan nyalaan itu akan meninggalkan kesan mendalam untuk beliau. Nyalaan yang akan buat beliau teringat-ingat gua. Rindu kehangatan api nyalaan gua. Jatuh cinta dengan kepantasan nyalaan api gua...

Tuan gua makin jauh. Samar-samar gua nampak beliau menuju ke sebiji kereta Proton Saga BLM warna putih yang nampak begitu elegan. Harapan gua semakin menipis. Gua harap beliau akan teringat dan patah balik untuk mengutip sisa-sisa kasih sayang gua untuk beliau. Setiap tapak beliau ke kereta, gua berdoa.

"Patah balik. Patah balik. Please. Patah balik lah sial!!"

Hampa.....

Proton Saga BLM warna putih yang nampak begitu elegan berlalu meninggalkan gua terkontang-kanting. Nafas gua sesak.. Rasa oksigen macam tak sudi menusuk masuk dalam lubang pernafasan gua... Pandangan gua semakin kelam... dan kelam....

********************

Aku nak mandi dan makan. Lepas ni kena cari lighter lagi. Cibai...

10 ulasan:

pink_butterfly berkata...

hihii...

ksian lighter tu.

dah punah harapan n bunga2 cinta yg bru bputik...

Bajet berkata...

Aku rasa ada je jejaka kacak seperti Han Kyul satu table dengan tuan punya lighter tu.

Drum Kit berkata...

yah PUAS aku baca yah!!

Faiz Rev berkata...

ceh

nak berbual kehidupan seorang lighter konon...

padehal nak puji diri sendiri

Lelaki Kacak Bergaya Disukai Ramai

hahaha

nais one mok

woody berkata...

dem..
ape kene mengene aku dengan wow?
haha..

sedih tul kehidupan lighter tuh.. ko patot insaf sket mok.. kate nk bentis sap rkok klw lighter tuh ilang..

benti lar..
benti benti...
haha

aimighazali berkata...

"Muka kacak, cool, ganas tapi terserlah sinar kasih sayang dari muka beliau"..apekah ini???smbl berlari2 ke toilet..buwek..buwek..wahahaha..asal kucing kt main page ni sungguh kacak, cool & ganas

ain berkata...

"Muka kacak, cool, ganas tapi terserlah sinar kasih sayang dari muka beliau"
Kamu ader kawan ber-Attributes seperti di atas kah?kem salam kat beliau...haha
Kucing kamu sungguh kacak-bergaya-disukai-ramai...adakah beliau yang digambarkan sbg tuan lighter ini?

ryd berkata...

ape ko merepek ni syaiton?!

iekah berkata...

haha,,
klaka lah..

aina hazuani berkata...

aku ade. kau nak