Rabu, 14 Oktober 2009

KENCINGKUCING dah bersawang

Blog aku dah bersawang. Tapi aku malas nak bersihkan.

Camne nak bersihkan sawang? Biase orang amik kain basah lalu dilalu-lalukan dekat sawang tersebut sambil berangan bile skoler nak masuk. Kalau sawang kat dinding-dinding yang tinggi, galah atau batang penyapu bulehlah digunakan. Sauk-sauk saja sawang tersebut sehingga bersih. Kalau malas tahap tak hengat, amik kain basah, lempar je kat sawang-sawang yang dah bersawang tersebut. InsyaALLAH berkesan. Kalau tak berkesan jugak, biarlah sawang tersebut kat situ. Boleh kita tengok perkembangan sawang tersebut dari hari ke hari hingga hari kiamat.

Pertumbuhan sawang boleh kita perhatikan semakin pesat membangun. Semakin hari semakin banyak sawang-sawang baru yang boleh kita perhatikan di dinding-dinding rumah kita, di ceruk-ceruk katil, dalam almari baju, dalam kasut ataupun di celah-celah lipatan lemak di perut kita. Pernahkan kita terfikir kenapa kita tak komersilkan saja sawang-sawang ini? Sumber yang banyak pasti akan membuahkan hasil. Cuba kalau sehari kita habiskan masa sejam untuk mengutip sawang-sawang yang bergelimpangan di bilik kita lantas kita kumpulkan untuk setahun. Satu kilogram sawang tak lari aku rasa.

Jadi apa kita boleh buat dengan satu kilogram sawang? Mungkin kita boleh gunakan untuk membuat sulaman tangan. Sutera dari ulat boleh, kenapa sawang dari labah-labah tak boleh? Ape hina sangat ke labah-labah tu? Labah-labah pernah menyelamatkan Rasulullah kat dalam gua tau. Jangan main-main.

Selain sulaman, hasil kutipan sawang tadi bolehlah didermakan ke rakan-rakan yang berminat untuk mengkormersilkan peliharaan sawang-sawang. Tapi jangan tak tau. Sawang bela dengan sawang liar lain kualiti dia. Sawang liar yang 'rare' lebih tahan lasak. Sawang ternakan pula lebih cenderung kena jangkitan kudis buta.

Cukup cerita pasal sawang, mari kita bercerita pasal lain pulak.

Esok kot aku cerita. Nak tidur ni babai....

3 ulasan:

ikmal berkata...

agaknye sawang kat blog ko ni da bape kilo? haha..dpt gak ak bace blog ko akhirnye!

woody berkata...

kah kah kah kah kah kah..
mok mmg babi wat cite..
haha..

biawak golek satu pls

EA berkata...

aksi kucing
meow meow...