Sabtu, 18 Disember 2010

Kereta aku berbunyi pelik

Adalah telah menjadi satu norma norma masyarakat bahawa mengantuk datang tidak kira masa. Mengantuk ini sebenarnya boleh kita samakan dengan wabak yang datang tanpa diundang, dan payah dibuang hilang. Namun ada kalanya mengantuk itu perlu. Kalau tidak datang ngantuk bagaimana nak tidur? Adalah tidak normal untuk seorang manusia normal tidak merasa walau secebis ngantuk.

Berikut adalah waktu waktu yang kita memang tak nak sangat ngantuk, tapi ngantuk nak sangat dekat kita:

  1. Meeting yang ada manager dan bos bos besar. Time meeting dengan engineer engineer sama pangkat tak nak pula datang ngantuk.
  2. Kerja menghadap komputer, dan kerja dah buat hari hari jadi bosan. Memang automatic mata macam ade gam gajah.
  3. Time driving balik kerja atau balik jauh jauh sorang sorang. Ini punye ngantuk memang bahaye.
  4. Ceramah ceramah tak kisah la ceramah motivasi ke, Edata ke, ScoreA ke, atau MLM yang lain. Paling power sekali ceramah pengetua sekolah. Memang paling ngantuk dalam dunia.
  5. Tengok wayang tapi cerita bosan. Tiket dah beli. Popcorn banyak lagi. Rugi kan?
  6. Jawab exam. Banyak sangat porno dalam otak, time exam nak tulis jawapan terlukis Maria Ozawa. Lukis lukis lama lama ngantuk dan terus tidur.
Cukup kot.

Mengantuk ni memang payah kan? Aku percaya kamu semua pasti menghadapi masalah ni, nak nak yang dah menjawat jawatan yang kene menghadap komputer dari masuk kerja sampai balik kerja. Memburukkan lagi keadaan, bos kamu duduk betul betul belakang kamu. Buat tu tak kena, buat ni tak kena. Nak buat kerja, tak ada pulak. Payah, memang payah.

Jadi sebagai engineer yang masih belum confirm di sebuah kilang tak berapa terkemuka, aku telah sort out beberapa langkah bernas lagi awesome yang boleh kita semua cuba untuk mengatasi masalah mengantuk di kalangan kita semua:

1. Tidur

Cara paling efisyen, kemas, selamat dan sihat untuk menghilangkan ngantuk. Cuma kamu perlu menanggung sedikit risiko, berdasarkan budi bicara bos kamu. Tidur pula janganlah macam kamu sedang berada di rumah, dan kamu anggap kerusi kamu katil empuk Vono berserta Ziana Zain. Tidur nak siap berdengkur mulut ternganga kaw kaw. TOLONG JANGAN. Esok datang surat warning 24 jam nanti.

Tidurlah dengan penuh berhemah. Sambil pegang mouse, atas meja ada drawing, dan buka spreadsheet dekat komputer. Cukuplah dengan melelapkan mata dan menundukkan kepala dalam 30 darjah. Bos kalau nampak pon die faham kot. Bos aku baik tak tahu lah bos kamu macam mana.

Selain di workstation sendiri, tempat tempat lain yang boleh kita pulun tidur adalah seperti di celah tangga yang orang tak lalu lalang, surau, celah celah almari di makmal, atau di tandas.

2. Rokok

Rokok adalah ubat ngantuk yang baik. Dengan menghisap rokok, tekanan darah meningkat, sekaligus meningkatkan aliran darah ke otak. Walaupun darah tak banyak kandungan oksigen sebab ada rokok, kita kena ingat tujuan asal kita. Nak sihat ke nak hilang ngantuk. Pilih yang mana berkenaan.

Dengan merokok, kita boleh release tension sedikit dengan bebanan kerja yang sedang kita laksanakan. Ajaklah bos kamu merokok sekali, kalau dah confirm dan tak segan. Untung untung dapat pau Dunhill bos.

Cara ni applicable untuk lelaki saja, aku kira. Macam tak normal pula perempuan berpakaian pejabat menghisap rokok pung pang pung pang dekat ofis. Apatah lagi yang berpakaian baju kurung. Kurang manis rasanya. Tambahkan manis dalam senyuman.

3. Senam

Cara ini boleh dilaksanakan mengikut peribadi kamu. Kalau kurang tahap malu, bangun dan buat senaman poco poco mengikut alunan lagu dari komputer kamu. Kalau malu up sikit dan masih siuman, cukuplah sekadar pumping di atas lantai sebanyak 16 kali. Pumping bawah meja tak ada orang nampak rasanya. Boleh juga pergi berjalan jalan melihat sekitar kilang, tengok operator buat kerja. Kalau kilang elektronik ramai gadis genit, pasti hilang ngantuk. Berjalan dengan penuh gaya jurutera pasti menambat hati gadis gadis operator indon yang memerhatikan kamu. Agak agak rasa tough sikit, jogging saja tanpa banyak bicara. Kalau ngantuk lagi, apply cuti dan balik tidur.

4. Minum

Nescafe, kopi Aik Cheong, milo, atau apa apa sajalah minuman panas, sedikit sebanyak akan menambah kesegaran ketika menghadap drawing entah hapa hapa. Jangan pula ditogak air kencing syaitan, apatah lagi air kencing sendiri. Buruk perangai namanya tu. Kalau ada makanan sampingan sikit sikit pun bagus. Gula gula getah, Super Ring, Kacang Ngan Yin, Twisties atau Keropok Lekor Boleh dimakan Selalu adalah contoh contoh yang baik. Makanlah bersama teman pejabat yang lain, besar pahalanya.

Dah. Hilang idea. zzz

Tapi sebenarnya perkara yang paling berkesan sekali untuk menghilangkan ngantuk ialah dengan kantol tidur di tempat kerja. Confirm terus segar bugar, sama ada segan sendiri, ataupun segan kena sound dengan bos. Jadi kesimpulannya, tidurlah ketika kamu yakin bos kamu akan datang dan sound kamu. Mudah kan?

Mari tidur walaupun esok weekend yeah!




Tiada ulasan: